G-41LX5F9W7Q
top of page
  • siczlin

"Nějak nám to nevychází..."

S touto větou se na naši společnost SIC Zlín před půl rokem obrátil malý výrobce oblečení s vlastním e-shopem.


Společnost zvyšuje tržby, ale na účtu společnosti peníze nepřibývají, spíše naopak. V prvním kole jsme při rychlé analýze účetnictví (respektive při kontrole ne zcela přehledných výstupů z něj) zjistili problém s DPH. Nezvládnuté účtování e-shopu vedlo k přeplatku DPH v řádu stovek tisíc Kč.


Pro firmu se třemi zaměstnanci a obratem v řádu jednotek milionů korun to je samozřejmě „darda“. Chtěli jsme se posunout v analýze dále, ale naráželi jsme na špatnou dostupnost dat. „To víte, paní účetní to dělá po večerech až se vrátí z práce a má na to čas.“, řekl nám klient. Zde nastává čas pro kvízovou otázku. Kolik si účetní za tuto službu měsíčně účtovala? Správnou odpověď najdete na konci článku.


Řekli bychom, že se jedná o typický příklad některých firem, které berou účetnictví jako legislativní nutnost a nikoliv jako stěžejní zdroj pro řízení firmy. K tomu pak i patří přístup "ať nás to účetnictví stojí co nejméně peněz". Pak se často může stát, že úspora jedné koruny v nákladech na vedení účetnictví vede ke ztrátě 10 Kč v řízení nákladů a výnosů firmy.


Mnozí majitelé zejména drobných firem (ale ani větší firmy nejsou výjimkou) znají pouze velikost tržeb, stav peněz na účtu a s velkým časovým odstupem hospodářský výsledek.


SIC Zlín se k tomu snaží přistupovat v celém kontextu firmy. Které náklady jsou pro firmu stěžejní, kteří zákazníci, které produkty, jaké náklady jsou variabilní, fixní? To vše lze zohlednit v analytické osnově účetnictví nebo založením „účetních“ zakázek. Pokud je to účelné, jdeme dále, a to nastavením účtovacích středisek, benefit cost center apod. Vždy na míru společnosti se zohledněním stylu a úrovně řízení. Prostě nepotřebujete Ferrari, když jezdíte okolo komínu a občas i do lesa 😊. Tomu přizpůsobujeme i výstupy ze systému (účetnictví), protože nemůžeme chtít po majitelích, aby si vše podstatné nalezli v účetním systému. Excel a přehledné tabulky a grafy jsou ve většině případů pořád dostačující a nejdostupnější nástroje pro řízení firmy. Ale musí v nich být správná a relevantní data.


Je rovněž důležité proces účtování vždy nastavovat v týmu, protože to není pouze o účetní, ale také o controllerovi, majiteli, ale i obchodním nebo výrobním řediteli (pokud to není vše kumulováno v jedné osobě majitele😊).


Jaké jsou pak výsledky? Znalost ceny jednotlivých produktů (přesné kalkulace) - tedy možnost lepšího nastavení cenové politiky, znalost nákladové struktury - tedy možnosti efektivnějšího řízení nákladů. Jednoduše řečeno dochází k zásadnímu posunu od „myslím si, že vím“ k jednoduchému „vím a rozumím“.



A jak to máte vy? Účtujete, protože musíte nebo účtujete tak, že umíte skrz výstupy z účetnictví řídit firmu?


Loučím se s účetním pozdravem „má dáti, dal“


Sičák Martin Vančura


P.S. Málem bych zapomněl, bylo to 500 Kč za měsíc. No, neberte to. 😉



64 zobrazení
bottom of page