G-41LX5F9W7Q
top of page
  • siczlin

Nejlepší benefit je zdarma

Sehnat a udržet dobrého zaměstnance je pro každou firmu základem úspěchu, obzvláště v posledních letech, kdy je nezaměstnanost prakticky nulová, absolventů málo a práce hodně. Firmy se předhání v tom, kdo nabídne svým zaměstnancům více benefitů, a protože ty obvyklé už mají skoro všichni, dostává prostor fantazie. Takže v zahraničí už najdeme firmy, které zdarma nabízí vinárnu přímo ve firmě, botoxové injekce, zmrazení vajíček nebo změnu pohlaví.

Přitom když ve firmách mluvíme se zaměstnanci a ptáme se na jejich spokojenost, zatím nikdo si nestěžoval, že by mu v práci chyběla jóga nebo stolní fotbálek. Zato si velmi často vyslechneme stížnosti na špatnou organizaci práce, chabou komunikaci a hlavně nedostatek uznání. Podle průzkumů je pochvala velmi důležitá pro 75% zaměstnanců a pouze 3% o žádnou nestojí.



Když toto téma otevřeme na setkání s top managementem a zeptáme se manažerů, jak často chválí svoje zaměstnance, všichni ředitelé se dušují, že určitě pravidelně aspoň jednou za měsíc. Pár dnů na to se potkáme s jejich podřízenými ze středního managementu a světe div se – odpovídají stejně:

„Ano, samozřejmě, že ty lidi ve výrobě chválíme, vždyť co bychom si bez nich počali!“

„A vaši šéfové vás chválí?“

„Nikdy! Nebo si to aspoň nepamatujeme.“

„Počkejte, před pár dny nám tvrdili, že vás pochválit umí!“

„Tak to kecali,“ smějou se všichni.


Smích je ovšem přejde krátce po tom, co jim připomeneme, že nikdo z výroby, s kým jsme mluvili, si jejich pochvalu taky nepamatuje.


Málokdo to přizná, ale pro spoustu lidí jsou pochvala a uznání minimálně stejně důležité jako odpovídající mzda. Lidé, kteří jsou častěji chváleni, jsou loajálnější, výkonnější a mají ze své práce větší radost. Tak v čem je teda problém a proč to ti manažeři nedělají?


Nikdo netvrdí, že by měl šéf chodit po firmě a rozdávat pochvaly na všechny strany. Ani to není správná cesta. Pochvala musí být konkrétní, jasná a adresná. Častá výmluva vedoucích že „když jsem mu to nevrátil, tak je jasné že je to dobře“ není pochvala. Naučit se dobře chválit je otázkou tréningu a vůle. A to se netýká jenom manažerů – prostor na pochvalu je všude kolem nás a když každý začne sám u sebe jednou pochvalou denně…


A že s vaším šéfem nic nehne? Nevadí, pochvalte se sami, to taky není špatné. Navíc „když se nepochválíš sám, nikdo to za tebe neudělá“.


Lenka




20 zobrazení
bottom of page