Sama sebe považuji za sportovního fanouška, ale fotbal mezi mé oblíbené sporty zrovna nepatří. Říkám, že je to sport ideální do Branek, bodů, vteřin, kdy všechno podstatné se vejde do minutové reportáže a není potřeba se na to dívat 90 minut. Nicméně s tímto názorem jsem v naší domácnosti 3+1 (rozumějte 3 chlapi + 1 ženská) zcela osamocena. Takže mě čeká měsíc, kdy se u nás o fotbale mluví ještě častěji než obvykle a televize svítí zeleně, i když je vypnutá.
Ale protože nechci být doma úplným outsiderem, musím fotbalové dění aspoň trochu sledovat a udržovat se v žensky přiměřeném obraze. A sport a byznys mají navíc spoustu věcí společných! Zaujal mě příběh belgického klubu Royale Union Saint-Gilloise, na kterém jde hezky vidět, jak fotbal v posledních letech obrovsky proměňuje datová analýza. Tento klub hrál v roce 2018 druhou belgickou ligu a pro svůj „datový experiment“ si jej vybrali sázkový miliardář Tony Bloom s matematikem Alexem Muziem. Dali si za cíl, že neutratí ani euro za hráče s tím, že si je budou vybírat pouze podle dat, které jsou o nich k dispozici. Jdou až tak daleko, že kromě běžných sportovních údajů u každého hráče analyzují i jeho chování na sociálních sítích, jak se o něm vyjádřili bývalí trenéři apod.
Díky skvělé práci s daty tak pro klub získali hráče s obrovským potenciálem, kteří dosud hráli v nižších i úplně nejnižších ligách a trénovali až poté, co si odkroutili svoji směnu ve fabrice. V roce 2022 Saint-Gilloise postoupilo po 48 letech do první belgické ligy a hned skončilo na druhém místě, letos došlo do čtvrtfinále Evropské ligy, většinu hráčů přitom přivedli do klubu zadarmo.
Podobně jako manažeři fotbalových týmů, kteří hledají skryté talenty ve druhých a nižších ligách, musí i business manažeři umět „číst mezi řádky“ dat, aby odhalili nevyužitý potenciál ve svých firmách, týmech nebo na trhu. Každá firma už dnes má řadu systémů v nich tisíce dat a pak další softwary na vytažení důležitých dat z těch tisíců dat. Ale ne vždy se na tato data při důležitých rozhodnutích bere ohled. A přitom jasná data rozhodování tak zjednodušují!
Na druhé straně – nic není černobílé a už ani ti fotbaloví rozhodčí ne. Ačkoliv jsou data dnes alfa a omega každého úspěšného podnikání, kousek staré dobré intuice se také hodí. Ve chvílích, kdy data nejsou dostupná nebo nejsou úplně spolehlivá, musí manažeři zapojit svoji zkušenost a intuici. Stejně jako trenéři. Kombinace datové analýzy a lidské intuice je jako dobrý kop ve fotbale - musíte mít dobrou techniku, ale bez citu pro míč to nepůjde. Stejně jako ve sportu, tak i v byznysu tato kombinace vede k těm největším úspěchům a otevírá nové cesty k vítězství.
Lenka
Comments