G-41LX5F9W7Q
top of page

Reklama, sponzoring, reprezentace a jejich drobná nuance

siczlin

Následující článek doplňuje dva předchozí články o darech. Nezapomeňte tedy mrknout na náš blog, pokud vás naše články minuly. V rámci darů se jedná prozatím o poslední článek.

Zaměříme se tedy na poslední pojmy. Reklamu, sponzoring, náklady na reprezentaci a vzorky.  

Reklama a propagace

Výdaje na reklamu jsou obecně vzato daňově uznatelný náklad. Jelikož tyto výdaje slouží pro dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Navádí se na účet 518 – ostatní služby. Ovšem je nutno říct, že finanční úřad se na tento typ výdajů často zaměřuje.

Dle rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, je nutné dbát na řádnou dokumentaci, aby šlo prokázat, že se marketingové služby uskutečnily přesně dle smlouvy. Nestačí tedy pouze předložit fakturu. Kontrola často požaduje například fotografie reklamy (pokud byla někde vystavena). A pozor! Dochází také k častému zpochybňování toho, že jsou fotografie pořízeny v delším časovém intervalu. Abyste předešli problémům, doporučujeme velmi důkladnou dokumentaci!

Sponzoring

Sponzoring můžeme definovat jako „příspěvek poskytnutý s cílem podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony sponzora“. Reklama má cíl podporovat podnikatelskou činnost. Můžete si povšimnout, že jsou si definice velmi podobné. Ovšem pokud se zamyslíme, co je pro nás obecněji společensky lépe přijato? Reklama, nebo sponzoring?

Zároveň někdo může zaměnit sponzoring s darem. Největší rozdíl je ten, že za sponzoring společnost dostává protislužbu. Takže pokud společnost sponzoruje sportovní tým, protislužbou je například logo společnosti na dresech. Sponzoring se také účtuje na účtu 518 – ostatní služby.

Náklady na reprezentaci

S tímto druhem nákladů se setkáváme nejčastěji při obstarání pohoštění, občerstvení apod. Zařazujeme zde také dary pro zaměstnance nebo obchodní partnery, které nesplňují zákonné podmínky. Tyto náklady jsou daňově neuznatelné, zvyšují nám tedy základ daně a i výslednou daň. Ovšem můžeme narazit i na situaci, kdy se například večeře jednatele nemusí vztahovat k tomuto druhu nákladů. Pokud lze dokázat, že daný jednatel u večeře sjednával zakázku, může poté jít i o daňově uznatelný náklad. Háček je pouze v přiměřenosti.

Vzorky

Vzorky mohou být někým mylně zařazeny mezi typy darů. A i když se tematicky úplně nehodí do tohoto článku, tak si je i tak trochu rozebereme. Příkladem vzorku může být i například ochutnávka v supermarketu. Jaký je cíl vzorku? Podpořit prodej! Za pomoci vzorku zkrátka chceme našeho zákazníka seznámit s konkrétním produktem. U vzorků nejsou z pohledu daní žádné finanční limity ani jiné podmínky. Jedná se tedy o daňově uznatelný náklad.

 

Tím končí naše trilogie článků o darech. Příště se zaměříme na jinou problematiku, aby byl náš blog trochu pestřejší. 😊



 

Comments


bottom of page