G-41LX5F9W7Q
top of page

Firemní kuchyňka

  • Obrázek autora: siczlin
    siczlin
  • 13. 5.
  • Minut čtení: 2

Pokud si myslíte, že srdcem firmy je zasedačka nebo kancelář ředitele, jste na omylu. Skutečným centrem firemního dění je kuchyňka. Místo, kde vznikají nápady, šíří se drby, formují se spojenectví… Kuchyňka je totiž taková malá sociální laboratoř, kde se krásně ukazuje, jací jsme.


Středobodem firemního vesmíru je kávovar a ten má své specifické zákony. Funguje to vždy stejně: jakmile se naplní zásobník na sedliny, dramaticky klesne spotřeba kávy. Nikdo ji najednou nepotřebuje. Všichni se rozhodnou pro detox, čaj nebo prostě jen „chvilku počkat“. Jakmile se ale najde hrdina, který sedliny vysype a kávovar restartuje, v okamžiku je u něj fronta nedočkavců s hrnky v ruce.


A co teprve když se úplně pokazí! To je katastrofa srovnatelná s poruchou klíčové výrobní linky! To najednou všichni dokážou pružně reagovat, týmově spolupracovat a operativně měnit priority.

Dalším kuchyňským přístrojem hodným průzkumu je myčka. U ní se lidé dělí na dvě skupiny:

  1. Ti, kteří mají přesnou představu o tom, jak se má myčka správně naskládat. Hrnky a talíře musí být seřazené podle velikosti, příbory správně otočené a každá věc musí mít své logické místo pro maximální efektivitu mytí. Pokud někdo něco špatně položí, trpí… a okamžitě to přeorganizují.

  2. Ti, kteří nechápou, proč to vůbec někdo řeší. Jejich filozofie je jednoduchá – hlavně ať se to tam nějak vejde. Hrnky, talíře, příbory všechno na jednu hromadu, prostě se to někam nacpe. A že se půlka pořádně neumyje? No co, třeba to vyjde příště…


Zajímavé je, že se stejná situace často opakuje i v domácnostech. Podle kuchyňkového výzkumu v naší firmě je až podezřelé, jak často se v manželství sejdou právě zástupci obou těchto skupin.

No a pak je tu třetí skupina – ti, kteří dělají, že žádná myčka neexistuje. Své hrnky jednoduše nechají na lince nebo ve dřezu, protože „to se přece nějak uklidí samo“.


Kuchyňka je ale především neoficiální informační kanál firmy. Dozvíte se tam věci, které vám žádný e-mail ani firemní časopis nesdělí. Kdo chce dát výpověď, kdo měl rande, kdo se s kým pohádal. Stačí chvilku postávat s hrnkem v ruce a máte lepší přehled než HR oddělení.


Ale není to jen o drbech! Někdy právě mezi kávou a sušenkou vznikne nejlepší nápad. „Hele, co kdybychom tu zakázku udělali takto?“ „A co kdybychom vylepšili tu prezentaci tak?“ Kolik geniálních myšlenek vzniklo jen díky tomu, že si někdo potřeboval odskočit pro kafe?


Firemní kuchyňka je fascinující ekosystém a místo, kde se pozná charakter. Někdo po sobě automaticky utře rozlitou kávu, někdo se tváří, že nevidí hory špinavého nádobí. Někdo vysype kávový zásobník, jiný uteče, aby to dělat nemusel. Každý máme svůj styl, ale jedno je jisté – ať už jsme na jakékoliv pozici, dřív nebo později nás kuchyňka svede dohromady.


A co u vás? Je to jinak?


Comments


bottom of page