G-41LX5F9W7Q
top of page

A odbory máte?

siczlin

Organigram. Už jen ten název zní suše a trochu nudně. Ale organizační struktura firmy je důležitá – ukazuje, kdo co dělá a kdo komu vlastně velí. Skládá se z útvarů, odborů, oddělení, divizí… Ale napadlo vás se na ni někdy podívat z češtinářského hlediska?


Začněme s útvary. Název jako z hodiny geometrie. Když si představíme různé firemní útvary, můžeme v hlavě vidět celou galerii tvarů. Jsou útvary kulaté – takové to sluníčko, které se směje, i když hoří termíny. Pak jsou ty ostré a přísné, které připomínají spíš trojúhelník nebo mnohoúhelník s pořádnou dávkou hran. Najdou se i tajemné a mlčenlivé krychličky, a někdy (jak vás možná už napadlo) i podivné útvary připomínající kosočtverec…


A co oddělení? Už samotný název napovídá, že jeho hlavní funkcí je oddělovat se. Máme oddělení nákupu, oddělení prodeje, oddělení reklamací. Každé se stará o svou agendu, a když dojde na spolupráci, občas slyšíme věty typu: „Tohle není náš problém, to řeší jiné oddělení.“ nebo „Tohle spadá pod oddělení X, my s tím nemáme nic společného.“ Oddělení se tak paradoxně často místo spolupráce vymezují vůči sobě a dostávají tak svému názvu.


Pak tu máme divize. A tady už atmosféra houstne. Stačí si vzpomenout na vojenské pěší a tankové divize. Někdy to ve firmách skutečně vypadá jako válečný stav – která divize je silnější, kdo má větší rozpočet, kdo si urve lepší projekty. A když se náhodou dvě divize ocitnou na stejném hřišti, může to být pěkná bitva.


No a pak jsou tu odbory. To je pojem, který umí vyvolat silné emoce – od nadšení po lehké mrazení v zádech. Pro některé firmy jsou odbory cenným partnerem při řešení pracovních podmínek a vyjednávání, pro jiné noční můrou, která brzdí flexibilitu a komplikuje rozhodování. Každopádně, když ve firmě odbory jsou, obvykle se o nich hodně mluví. A když nejsou, dříve či později se nás na ně někdo zeptá.


Takže jaké názvosloví nám vlastně sedí? Nejradši máme jednoduchost – pracujeme v nákupu, obchodu, výrobě. Nebo ještě lépe, v týmu. Obchodní tým, výrobní tým… Tým nám evokuje spolupráci, společný cíl a sdílení odpovědnosti. Protože o tom by to ve firmách mělo být.

Samozřejmě, realita není černobílá. Známe oddělení, kde vládne týmová atmosféra a kde všechno krásně klape. Stejně tak i útvary, které do sebe zapadají jako puzzle a společně vytvářejí dobře fungující celek. Na názvu nakonec tolik nezáleží – důležité je, jak to uvnitř firmy skutečně funguje.

Tak ať máte štěstí na dobrý tým!


Martin a Lenka




 

Commentaires


bottom of page