Úspěch začíná cílem
- siczlin
- 13. 5.
- Minut čtení: 2
Někdy si říkám, kolik lidí kolem mě vlastně ví, kam směřují. Nemyslím teď jen velké ambice nebo kariérní plány, ale i takové to obyčejné vědomí, proč ráno vstát a těšit se na nový den. Protože kdo cíle nemá, ten se snadno ocitne v situaci, kdy je všechno těžké, únavné a vlastně tak nějak bez pointy.
Kolikrát slyšíme stížnosti na únavu, stres a vyhoření? Jasně, doba je rychlá, požadavky vysoké. Ale často za tím není jen objektivní přetížení, ale právě to, že lidé nevědí, proč to všechno dělají. Nemají vizi, nemají směr, nemají své „proč“. A tak dokončují málo věcí, problémy kolem sebe vnímají jako nepřekonatelné a čekají, že jejich úspěch zařídí někdo jiný.
A teď si vezměte, že přesně takhle fungují i některé firmy. Nedávno mi kamarád vyprávěl příhodu ze svého zaměstnání. Jeho šéf se chystal na důležité jednání s ředitelem a zeptal se ho: „Máme vlastně nějakou strategii?“ Upřímně – tohle není otázka, kterou by si měl manažer pokládat těsně před schůzkou a ještě navíc svým podřízeným. To je něco, co by měl vědět každý ve firmě. Protože firma bez strategie je jako člověk bez cíle. Reaguje na to, co přijde, místo aby sama určovala směr.
Vidíme to často při firemním poradenství. Lidé přicházejí s tím, že se nedaří, že tým není motivovaný, že fluktuace je vysoká. A když se zeptáme na vizi, strategii a jasné cíle? Odpovědí bývá mlčení nebo vágní fráze.
Přitom mít cíl je zásadní – jak pro jednotlivce, tak pro firmu. Když víte, kam jdete, víte, co je třeba udělat, koho k tomu potřebujete a co je podstatné. A hlavně – lidé se snáz ztotožní s něčím, co dává smysl.
Cíle musí být samozřejmě reálné. Byli jsme například ve firmě, která měla na zdi hrdě napsanou vizi, že chce být nejmodernější společností v Evropě. Jenže majitel do firmy téměř neinvestoval a realita byla úplně jiná – místo inovací se řešilo, kde sehnat nové kancelářské židle a zaměstnanci si do jídelny nosili vlastní příbory, protože se kradly. Vize je skvělá věc, ale pokud není podpořená činy, stává se jen prázdnou frází, které se lidé spíš smějí, než aby je motivovala.
Cíle nemusí být obří. Nemusíte chtít být lídr trhu nebo změnit svět. Ale mít jasnou představu, kam se chcete posunout za rok, tři nebo pět let, to už je něco, co vám může dát náskok před těmi, kteří prostě jen „nějak fungují“.
A pokud jste na téhle cestě trochu ztracení – ať už vy, nebo vaše firma – možná je čas se zastavit a najít odpověď. Protože jak říká staré přísloví: „Kdo neví, kam pluje, žádný vítr mu není příznivý.“

Comentários